Program |
Innhold
|
Kompetansemål
| Klassetrinn |
Astrofysikk Vg. 1 - Vg. 3
Varighet:
240 min
Maks:
35 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Astrofysikk er et
skoleprogram i astronomi som gjennomføres på ettermiddagstid i vinterhalvåret
på INSPIRIA science center. I planetariet vil elevene først få se en film om stjernene,
og følge en stjernes fødsel og død. Elevene vil så bli presentert for vårt
tåkekammer og her kunne se og måle radioaktiv stråling, og bli stilt overfor
noen undringsoppgaver. Siste del av programmet foregår utendørs hvor elevene
skal studere og kjenne igjen stjernebilder og planeter ved bruk av teleskoper.
KL: Fysikk1: Moderne fysikk KL: Naturfag: Stråling og radioaktivitet
|
VG1, VG2, VG3
|
Ballongbil 1. - 2. trinn
Varighet:
60 min
Maks:
15 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Ballongbil er et skoleprogram hvor elevene får prøve egne hypoteser, lære om hvordan luft kan få noe i bevegelse, samt bli kjent med begrepene stillingsenergi og bevegelsesenergi. Elevene lager hver sin ballongbil som testes når den er ferdig. Det er også rom for å forbedre og sette sitt personlige preg på bilen. Dersom det blir tid til det, har vi en liten konkurranse og ser hvilken bil som kjører lengst.
KL: Naturfag: Fenomener og stoffer, Forskerspiren
|
1, 2
|
Ballongbil BHG
Varighet:
60 min
Maks:
15 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Ballongbil er et program hvor barna får prøve egne hypoteser, lære om hvordan luft kan få noe i bevegelse, samt bli kjent med begrepene stillingsenergi og bevegelsesenergi. Barna lager hver sin ballongbil som testes når den er ferdig. Det er også rom for å forbedre og sette sitt personlige preg på bilen. Dersom det blir tid til det, har vi en liten konkurranse og ser hvilken bil som kjører lengst.
|
BHG
|
BIOTEK
Varighet:
5 timer
Maks:
500 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
VG3 dager BIOTEK
|
VG3
|
Bli venn med tallene BHG
Varighet:
60 min
Maks:
15 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Bli venn med tallene er et barnehageprogram der barna erfarer og utforsker matematikk ved hjelp av leker, spill og fysiske aktiviteter.
Sammen med hverandre og de voksne, utforsker og sammenligner de tall, rom og former. I leken og samtalene setter barna ord på sine oppdagelser
og blir kjent med matematiske uttrykk.
Barnehage: Antall, rom og form
|
BHG
|
Blikk mot himmelen 8. - 10. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
60 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Blikk mot himmelen er et skoleprogram der elevene får bli
kjent med dannelsen av universet, vårt solsystem og hvordan en stjernes liv kan være.
Undervisningen foregår i vårt flott planetarium der det er mulighet til å visualisere emnet på en spennende måte.
KL: Naturfag: Verdensrommet
|
8, 9, 10
|
CSI: Østfold - DNA og urinprøvetest Vg. 1 - Vg. 3
Varighet:
120 min
Maks:
18 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
CSI: Østfold – DNA og urinprøvetest er et skoleprogram der elevene skal bistå i etterforskningen av et innbrudd. Videre ble det funnet piller, brukerutstyr og pulver i leiligheten til den mistenkte. Vi har seks ulike arbeidsstasjoner der elevene jobber sammen 2 eller 3 i gruppe. Elevene skal analysere ulike urinprøver etter spor av narkotiske stoffer, mikroskopere pulver, finne fingeravtrykk og gjøre en DNA-analyse.
KL: Biologi1: Den unge biologen KL: Biologi2: Bioteknologi, Den unge biologen KL: Kjemi1: Metoder og forsøk, Språk og modeller, Syrer og baser KL: Kjemi2: Forskning, Organisk kjemi 2 KL: Naturfag: Forskerspiren
|
VG1, VG2, VG3
|
CSI: Østfold - Løs drapssaken! 9. - 10. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
15 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
CSI: Østfold – Løs
drapssaken!
er et skoleprogram der dere skal bistå i etterforskingen av et drap.
Kriminalteknikere har undersøkt åstedet og gjort en rekke beslag som må
undersøkes. Vi har seks ulike arbeidsstasjoner og elevene skal jobbe sammen parvis. For best læringsutbytte er derfor anbefalt antall elever 12. Elevene skal blant
annet sammenligne fingeravtrykk og gjøre kjemiske analyser av ukjente stoffer.
Resultatene dere finner kan være med på å løse saken.
KL: Naturfag: Fenomener og stoffer, Forskerspiren
|
9, 10
|
CSI: Østfold - Løs innbruddet! 5. - 7. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
15 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
CSI: Østfold – Løs
innbruddet!
er et skoleprogram der elevene skal bistå i etterforskningen av et innbrudd.
Kriminalteknikere har undersøkt åstedet og gjort en rekke beslag som må
undersøkes. Vi har seks ulike arbeidsstasjoner og elevene skal jobbe sammen parvis. Derfor er anbefalt antall elever 12 stk. CSI: Østfold trenger deres hjelp for å løse saken. Dere skal blant
annet sammenligne fingeravtrykk og gjøre kjemiske analyser av ukjente stoffer.
Resultatene dere finner kan være med på å løse saken.
KL: Naturfag: Fenomener og stoffer, Forskerspiren
|
5, 6, 7
|
Dyresortering - Hvor hører du til, lille venn? BHG
Varighet:
60 min
Maks:
20 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Dyresortering - Hvor
hører du til, lille venn? er et barnehage program hvor barna får en enkel og
praktisk vinklet introduksjon til systematikk av ulike dyr. Til aktiviteten
brukes flotte dyrefigurer som er anatomisk riktige. Barna får lære hva som er
spesielt for noen av dyregruppene de finner i naturen, både kjente og
eksotiske. Hvilke dyr hører til på gården? Hvilke dyr lever i havet? Hvem
spiser kjøtt? Hvilke av dyrene finner vi i jungelen og på savannen?
Barnehage: Natur, miljø og teknikk
|
BHG
|
Dyresortering 1. - 2. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
20 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Dyresortering - Hvor hører du til, lille venn? er et
skoleprogram hvor elevene får en enkel og praktisk vinklet introduksjon til
systematikk. Eleven får lære hva man ser etter for å plassere dyr inn i et
system basert på Linnés systematikk. De får lære hva som er spesielt for noen
av dyregruppene de finner i naturen, både kjente og eksotiske. Flotte dyrefigurer
som er anatomisk korrekte blir brukt.
KL: Naturfag: Forskerspiren, Mangfold i naturen
|
1, 2
|
Energieventyret 5. - 7. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
24 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Energieventyret er et skoleprogram
hvor elevene blir kjent med menneskenes energiforbruk i et historisk
perspektiv. Elevene får bygge en vannmølle, og eksperimentere med metoder vi
kan bruke til å utnytte fornybare energikilder.
KL: Naturfag: Fenomener og stoffer, Teknologi og design
|
5, 6, 7
|
Full kontroll! 5. - 7. trinn
Varighet:
60min
Maks:
25 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Nyhet!
Full kontroll er alderstilpasset, variert og involverende. Gjennom bruk av ulike rekvisitter og "overraskende"
viten berører undervisningen den enkelte eleven.
Kunnskap om kroppen fenger de fleste fordi det handler om oss mennesker. Hovedfokus blir lagt på viten om skjelettet, muskulatur,
hjertet, hjernen, kondisjon og sist men ikke minst hvorfor det er viktig å være i fysisk aktivitet. Det legges vekt på mestring og trivsel
gjennom samarbeid og fysisk aktivitet som metode i undervisningen. Frivillige organisasjoner blir løftet frem som helsefremmende
for både vår psykiske og fysiske helse. Elevene deltar aktivt gjennom aktivitet, samarbeid og innspill gjennom hele programmet.
Helse: Ernæring, Fysisk aktivitet, Miljø og helse KL: Kroppsøving: Idrettsaktivitet og dans KL: Naturfag: Forskerspiren, Kropp og helse
|
5, 6, 7
|
Geometriske morsomheter 8. - 10. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
24 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Geometriske morsomheter er et
skoleprogram hvor elevene får trening i å definere figurer ved hjelp av
geometriske ord og begrep, og til å forstå forskjellen mellom 1-D, 2-D og 3-D.
De skal utforske hvordan ulike figurer i ulike dimensjoner forholder seg til
hverandre, og trekke konklusjoner om hvordan de passer- og kan bygges sammen.
Elevene får også trene muntlig kommunikasjon og bruke sine geometriske
kunnskaper i problemløsing.
KL: Matematikk: Geometri
|
8, 9, 10
|
Gjenvinn spenningen! 5. - 7. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
20 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Gjenvinn spenningen! er et skoleprogram hvor elevene får lære hvordan batterier fungerer og hva de kan gjenvinnes til. Elevene får lage sitt eget batteri samt undersøke hva som påvirker batteriets evne til å generere spenning. Elevenes batterier skal blant annet seriekobles for å se om det genereres nok spenning til å utløse en alarm. Elevene skal også finne ut hva batterier kan gjenvinnes til i form av en lagkonkurranse til slutt.
KL: Naturfag: Bærekraftig utvikling, Energi for fremtiden, Fenomener og stoffer, Forskerspiren, Teknologi og design
|
5, 6, 7
|
Godt nok! - om fett, sukker og sånt 8. - 9. trinn
Varighet:
75 min
Maks:
25 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Nyhet!
Godt nok! - om fett, sukker og sånt er et program
som skal gi elevene kunnskap om sunt kosthold og gjøre det enklere å velge
de beste alternativene. Gjennom aktiv deltakelse, visuelle refleksjoner og aktiviteter får elevene
belyst og diskutert hvordan mat påvirker kroppen når det gjelder blant annet konsentrasjon og humør. Programmet setter fokus på hvordan gode matvalg kan påvirke helsen - Godt nok(!)
Helse: Ernæring, Helsestasjon og skolehelsetjenesten KL: Naturfag: Kropp og helse
|
8, 9
|
Halvledere Vg. 1 - Vg. 3
Varighet:
90 min
Maks:
26 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Halvledere er et skoleprogram hvor elevene får en innføring i
halvlederelektronikk. Elevene får bygge en enkel krets som gjør bruk av vanlige
elektroniske komponenter som diode, transistor, motstand og kondensator.
Elevene må tyde et koblingsskjema og selv designe utseendet på den ferdige
kretsen. Det er laget et omfattende kompendium til programmet. Kompendiet kan
fritt brukes til for og etterarbeidet, og kan lastes ned fra samme side som
dette dokumentet. Programmet forutsetter at elevene har grunnleggende kunnskap
om elektriske koblinger og kretser. I tillegg er det en stor fordel om elevene
har vært gjennom kompendiet eller tilsvarende fra lærebok/ andre kilder før
turen til senteret.
KL: Fysikk1: Fysikk og teknologi, Klassisk fysikk KL: Teknologi og forskningslære1: Design og produktutvikling
|
VG1, VG2, VG3
|
Helt strålende! 8. - 10. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
26 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
"Helt strålende!" er et skoleprogram om solas stråler fra universet ned til deg og huden din!
Undervisningen starter med "en reise" til sola i vårt flotte planetarium der det er mulighet for å visualisere emnet på en spennende måte.
Solas plass i universet, årstidsvariasjoner, hva UV-stråling er og hva som påvirker hvor mye UV-stråler som når oss er spørsmål som elevene jobber med gjennom aktiv deltagelse og praktiske øvelser. Det er sammenhengen mellom UV-stråler, solas gode egenskaper og når det er behov for solbeskyttelse som er sentralt i undervisningen.
Målet er å øke elevenes kunnskap om temaet og inspirere til god "soladferd", slik at de kan nyte sola og unngå å bli solbrent.
Programmet passer meget godt som skoleprogram i perioden mars - juni.
Helse: Helse og omsorg, Kreft, Miljø og helse KL: Naturfag: Forskerspiren, Kropp og helse, Stråling og radioaktivitet, Verdensrommet
|
8, 9, 10
|
Himmelen og verdensrommet BHG
Varighet:
60 min
Maks:
35 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Himmelen og verdensrommet er et barnehageprogram i astronomi hvor barna blir introdusert for verdensrommet og himmelen
over oss. Vi ser på sola, jorda og solsystemet. Videre snakker vi litt om månen
og hvordan klodenes bevegelser har sammenheng med tiden, dag & natt og
årstider. Vårt overordnede mål er å inspirere til økt interesse for
verdensrommet. Det blir benyttet ulike metoder for visualisering: bilder,
video og leker. Barna får et besøk i det fine planetariet.
Barnehage: Natur, miljø og teknikk
|
BHG
|
Hjernesprett 4. - 5. trinn
Varighet:
90min
Maks:
30 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Nyhet!
Hjernesprett er et program der matematikk og problemløsning brukes praktisk og konkret i undervisning om helse. Målet er å øke kunnskapen om helsegevinstene
av fysisk aktivitet, og inspirere til mer bevegelse i hverdagen - samtidig som elevene lærer matematikk. I praktiske øvelser og med fysisk aktivitet, får elevene lære om hvordan hjernen, hele kroppen, humør og læring henger sammen.
Helse: Fysisk aktivitet KL: Matematikk: Måling, Statistikk, sannsyn og kombinatorikk, Tal og algebra KL: Naturfag: Ernæring og helse, Forskerspiren, Kropp og helse
|
4, 5
|
Hjernevask og stress Vg. 1
Varighet:
75 min
Maks:
28 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Hjernevask og stress er et skoleprogram som har et formål å forebygge
stress hos elevene. Med utgangspunkt i siste forskning på hjernen, lærer
elevene hvordan hjernen fungerer, hvorfor stress oppstår, hvordan man kan forebygge
og prøve å mestre det i sin hverdag. Praktiske øvelser og gruppearbeid står i
fokus. Maks antall elever er 28, men anbefalt antall elever er 20.
Helse: Helsestasjon og skolehelsetjenesten, Miljø og helse, Psykisk helse KL: Mat og Helse: Mat og livsstil KL: Naturfag: Ernæring og helse, Kropp og helse
|
VG1
|
Hopp i det! 3. - 4. trinn
Varighet:
75 min
Maks:
25 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Hopp i det! er
et skoleprogram om og med fysisk aktivitet! Målet er å øke kunnskapen om
helsegevinstene av fysisk aktivitet, og inspirere til mer bevegelse i
hverdagen. Bevegelse gir overskudd, nye tanker og har positive gevinster for
hele mennesket, både kropp og humør. Fysisk aktivitet blir brukt som metode i
undervisningen for å lære om kroppens funksjoner og reaksjoner. Programmet er
alderstilpasset, variert og involverende.
Helse: Fysisk aktivitet KL: Kroppsøving: Idrettsaktivitet og dans KL: Naturfag: Kropp og helse
|
3, 4
|
Hvordan virker en brenselcelle! 9. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
30 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Nyhet!
Hvordan virker en brenselcelle! er et skoleprogram der elevene får lære om dagens og fremtidens drivstoffer. Elevene lærer også om samferdsel, energi, effekt, energitetthet og brenselcelle. Elevene utforsker fremtidens miljøvennlig bilteknologi i miniformat ved å lage og kjøre en hydrogenbil. Vi avslutter med en konkurranse.
KL: Biologi1: Cellebiologi KL: Biologi2: Bioteknologi
|
9
|
Jakten på Triceratops 3. - 4. trinn
Varighet:
60 min
Maks:
20 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Jakten på
Triceratops er
et skoleprogram hvor elevene får jobbe som fossiljegere og grave frem
dinosaurer som ligger nedgravd i sanden. Elevene vil jobbe systematisk og
konsentrert, og i tillegg undersøke omstendighetene rundt funnet. Elevene skal
prøve å komme frem til mulige dødsårsaker til dinosauren ut fra knoklenes
plassering i sanden og knoklenes tilstand. Elevene bruker oppdagelsene sine til
å rekonstruere skjelettet til det originale dyret.
KL: Naturfag: Forskerspiren, Mangfold i naturen
|
3, 4
|
Jentesnakk 9. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
15 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Jentesnakk er et program med hovedmål å forebygge uønsket svangerskap. Programmet har fokus på holdninger og bevisstgjøring av jentene, slik at de lettere kan ta riktige valg i ulike situasjoner de kan komme opp i. I tillegg legges det vekt på informasjon om prevensjonsmidler, både i forhold til graviditet og som beskyttelse mot seksuelt overførbare infeksjoner. Jentene får god anledning til å diskutere, reflektere og komme med egne meninger. Programmet ønsker å bidra til at jente tar ansvar for egen kropp, og egen fysisk og psykisk helse.
NB! Vi ønsker primært at jentene går i samme klasse (ikke slå sammen flere grupper/klasser)
Helse: Gravid, Psykisk helse, Seksuell helse KL: Naturfag: Kropp og helse
|
9
|
Kildesortering med Blue-bot 2. trinn
Varighet:
60 min
Maks:
16 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Nyhet!
Kildesortering med Blue-bot er et skoleprogram hvor elevene får lære om enkel programmering og kildesortering. Sammen med en robot (Blue-bot), hverandre og voksne skal elevene utforske programmering og kildesortering, samt sette ord på sine oppdagelser.
|
2
|
Kloder i bevegelse 1. - 2. trinn
Varighet:
60 min
Maks:
60 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Kloder
i bevegelse er
et skoleprogram der undervisningen foregår i det flotte planetariet vårt. Vårt
overordnede mål er å inspirere til økt interesse for verdensrommet, og å hjelpe
til med å konkretisere emnene som er knyttet til trinnet i kunnskapsløftet. Vi
snakker blant annet om klodenes bevegelser, titter på noen kjente stjernebilder
og reiser til noen av planetene i vårt solsystem. Dette blir garantert en unik
opplevelse!
KL: Naturfag: Verdensrommet
|
1, 2
|
Kolorimeteret Vg. 1 - Vg. 3
Varighet:
90 min
Maks:
30 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Kolorimeteret er et skoleprogram hvor
elevene får lære om kolorimetri som analysemetode. Elevene skal bruke et
kolorimeter basert på enkle prinsipper og kalibrerer det før de måler
konsentrasjonen av et fargestoff i en ukjent løsning. Programmet passer både
for elever som skal lære om kjemiske analysemetoder og elever som skal lære om
stråling og absorbsjonsspektra.
KL: Fysikk1: Den unge forskeren, Fysikk og teknologi, Klassisk fysikk, Moderne fysikk KL: Fysikk2: Den unge forskeren KL: Kjemi1: Metoder og forsøk, Vannkjemi KL: Kjemi2: Analyse KL: Naturfag: Forskerspiren
|
VG1, VG2, VG3
|
Koordinatsystem med levende funksjoner 8. - 10. tr
Varighet:
90 min
Maks:
27 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Koordinatsystem med
levende funksjonerer et skoleprogram hvor elevene får fysisk og praktisk erfaring av funksjoner. I konkrete øvelser får de finne sammenhengen mellom hva som skjer i virkeligheten, og hvordan det oversettes til matematisk formspråk (og omvendt)
De trener veksling mellom tabell, koordinater og ligning.
KL: Matematikk: Funksjonar
|
8, 9, 10
|
Lekende funksjoner Vg. 1 (T, TY, P, PY) - Vg.2 (P)
Varighet:
75 min
Maks:
24 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Lekende funksjoner er et skoleprogram hvor elevene går fra praktiske og
fysiske aktiviteter til abstrakte representasjoner, og omvendt. Programmet skal gi
elevene forståelse for lineære funksjoner, og gir eksempel på ulike fremgangsmåter for å finne mønster. Elevene får erfaring av hvordan tabeller, diagram og ligninger henger sammen og beskriver konkrete ting. Aktivitetene foregår i grupper
eller som lagkonkurranser. Programmets abstraksjongrad tilpasses elevene (T, P, PY eller PT)
KL: Matematikk: Funksjonar, Måling, Statistikk, sannsyn og kombinatorikk, Tal og algebra
|
VG1, VG2
|
Ligninger lekende lett 8. - 10. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
25 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
"Ligninger lekende lett" er et skoleprogram som tar utgangspunktet i betydningen av likhetstegnet. I konkretisering med lego, spill og stafett får elevene praktisk erfaring av algebraiske symboler og løsninger. I programmet møter elevene løsningsmetoder av ligninger, der målet er at elevene forstår det som skjer.
KL: Matematikk: Tal og algebra
|
8, 9, 10
|
Lytt til hjertet ditt! 9. - 10. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
20 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Lytt til hjertet
ditt! er et skoleprogram
som tar for seg hjertet i vid forstand. Hjertet er en geometrisk figur med to
speilvendte kurver. Hjertet er selvfølgelig også kroppens livsviktige blod pumpende
muskel. Og hjertet er selveste symbolet på kjærlighet. Målet er å gi elevene mer
kunnskap om hjertet, hvordan de kan ivareta sitt eget hjerte og egen helse.
Blodtrykk og blodets viktige rolle er integrert i undervisningsprogrammet.
Programmet "Lytt til hjertet ditt!" inneholder alt fra disseksjon av
hjertet (gjennomføres av formidleren), praktiske øvelser i grupper til fysisk
aktivitet på agenda.
Helse: Fysisk aktivitet, Psykisk helse KL: Kroppsøving: Idrettsaktivitet og dans KL: Naturfag: Kropp og helse
|
9, 10
|
Løgndetektor`n med elsikkerhet 9. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
20 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Løgndetektoren er et skoleprogram
der elevene skal lage og teste en løgndetektor. Elevene lærer om elektroniske
komponenter og kretser. Elevene lærer også om hvordan kroppen reagerer på
stress.
KL: Naturfag: Fenomener og stoffer, Forskerspiren, Kropp og helse, Teknologi og design
|
9
|
Magisk matematikk 9. - 10. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
25 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Magisk matematikk er et skoleprogram som tar utgangspunkt i
"magiske" talltriks i plenum som enkelt kan avsløres med algebra, og som dere kan jobbe videre med på skolen
etter besøket. Elevene blir kjent med Fibonaccis tallrekke og "det gyllne snitt". Inndelte i grupper får de også undre seg over ulike klassiske matematiske problemløsnings-oppgaver.
Maks antall elever er 30.
KL: Matematikk: Tal og algebra
|
9, 10
|
Medialab Vær journalist for en dag! 9. trinn - vg3
Varighet:
120 min
Maks:
27 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Medialab: Vær journalist for en dag! er et skoleprogram der elevene får innblikk i hverdagen til en journalist. De lærer å forholde seg til etiske problemstillinger, medias rolle i samfunnet og om avissjangeren. Programmet er bygd opp som et interaktivt spill der elevene gjør journalistiske oppdrag rundt omkring på senteret.
|
9, 10, VG1, VG2, VG3
|
Mekanikk med LEGO 3. - 4. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
30 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Mekanikk med LEGO er et skoleprogram
hvor elevene blir kjent med bærende konstruksjoner gjennom å bygge og undersøke
eksempelmodeller i LEGO. Elevene bygger et utvalg av modeller som viser bruk av
trekanter og firkanter i bevegelige og stabile konstruksjoner. Underveis
diskuterer vi modellene og snakker om andre eksempler som elevene kjenner til.
KL: Naturfag: Teknologi og design
|
3, 4
|
Miljø-programmering med Blue-bot 4. trinn
Varighet:
90 min.
Maks:
24 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Nyhet!
Miljø-programmering med Blue-bot er et skoleprogram hvor elevene får lære om enkel programmering og matematikk. I tillegg får elevene lære om CO2-utslipp fra biler og busser. Sammen med en robot som heter Blue-bot, hverandre og voksne, skal elevene utforske hva som skjer i trafikken uten trafikkregler, samt sammenlikne utslipp fra biler kontra busser.
|
4
|
Min fantastiske kropp 1. - 2. trinn
Varighet:
60 min
Maks:
27 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Min fantastiske
kropp er et skoleprogram som
er alderstilpasset, variert og involverende. Gjennom bruk av spennende
rekvisitter og ”overraskende” kunnskap berører undervisningen den enkelte
eleven. Barna får hilse på et skjelett og med lekende voksne og aktive barn
øker kunnskapen om kroppen. Hva skjer med maten? Hvor lang er tarmen? Dette
er eksempler på spørsmål som elevene får svar på underveis i programmet.
Helse: Ernæring, Fysisk aktivitet, Helsestasjon og skolehelsetjenesten KL: Naturfag: Kropp og helse
|
1, 2
|
Min Maskin! Vg. 1 - Vg. 3 (TIP)
Varighet:
75 min
Maks:
16 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Min maskin! er et skoleprogram
hvor elevene lærer om grunnleggende
bruk av pneumatiske og hydrauliske prinsipper. Elevene skal bruke noe av det de kan om
hydraulikk til å løse en oppgave på best mulig måte. Andre mekaniske prinsipper
må også tas hensyn til mens de med enkle hjelpemidler konstruerer maskinen sin.
|
VG1, VG2
|
Moro med figurer 3. - 4. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
24 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Moro med figurer er et skoleprogram
hvor elevene får bli kjent med de geometriske figurene og får øve seg i å
beskrive dem ved hjelp av geometriske ord og begrep. De får utforske hvordan
ulike figurer forholder seg til hverandre i henhold til størrelse og form og
dra konklusjoner om hvordan de kan passe og bygges sammen.
KL: Matematikk: Geometri
|
3, 4
|
Moro med former 5. - 7. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
24 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Moro med former er et skoleprogram
i matematikk hvor elevene får utforske og leke seg med geometrien. Vi vil
arbeide med geometriske figurer med hovedvekt på to-dimensjonale figurer. Vi
jobber muntlig og praktisk med begreper og definisjoner, både i plenum og
gruppevis. Programmet egner seg godt som en start på emnet geometri.
KL: Matematikk: Geometri
|
5, 6, 7
|
Moro med matematikk 5. - 7. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
24 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Moro
med matematikk
er et skoleprogram i matematikk hvor elevene får jobbe variert med
problemløsningsoppgaver, spill og stafetter. Vi starter felles med et
mattetriks som bygger på vårt 10-basesystem. Elevene blir delt i grupper og
skal jobbe på stasjoner. På stasjonene vil det være spill og oppgaver knyttet
til emnene brøk, tall og algebra. Vi avslutter med en stafett knyttet til tall
og regning.
KL: Matematikk: Tal og algebra
|
5, 6, 7
|
Moro med måling 1. - 2. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
24 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Moro med måling er et skoleprogram hvor elevene får prøve seg på måling i
ulike oppgaver. Noen aktiviteter gjøres felles i hel gruppe, mens andre skjer i
mindre grupper. Elevene vil bli fordelt på stasjoner hvor de jobber praktisk
med oppgaver knyttet til emnet.
KL: Matematikk: Måling
|
1, 2
|
Moro med regning 3. - 4. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
27 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Moro med regning er et skoleprogram i matematikk hvor elevene får
bruke sin egen kropp til å utforske tall området 1-100 og addere med en- og
tosifrede tall. Med spill og leker trener elevene veksling i tallenes
posisjonssystem.
KL: Matematikk: Tal og algebra
|
3, 4
|
Moro med tall 1. - 2. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
24 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Moro med tall er et skoleprogram
hvor elevene får bruke sin egen kropp til å utforske tall området 1-100 og
addere med ensifrede tall. Med spill og leker trener elevene veksling i
tallenes posisjonssystem.
KL: Matematikk: Tal og algebra
|
1, 2
|
Månelyst 5. - 7. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
60 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Månelyst er et skoleprogram der elevene får lære om planetene og månene i vårt solsystem, med et spesielt fokus på jordas måne. I vårt flotte planetarium viser vi bilder og filmer slik at elevene får en levende undervisning om emnet.
KL: Naturfag: Fenomener og stoffer, Forskerspiren, Verdensrommet
|
5, 6, 7
|
Praktisk og nyttig geometri Vg. 1 (P, PY)
Varighet:
75 min
Maks:
24 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Praktisk og nyttig geometri er et skoleprogram der
elevene løser praktiske oppgaver med hjelp av matematikk. De får vurdere høyder
og avstander ved hjelp av klassiske metoder. Her bruker elevene sin egen kropp
sammen med proporsjonalitet og formlikhet. Elevene skal bruke koordinater, kart
og Pythagoras setning for å komme nærmest mulig usynlige punkter i
utstillingsområdet eller utendørs. Maks antall elever er 24, men anbefalt
antall er 22.
KL: Matematikk: Geometri, Måling, Tal og algebra
|
VG1
|
Pulverdetektivene 1. - 2. trinn
Varighet:
60 min
Maks:
24 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Pulverdetektivene er et skoleprogram
hvor elevene får undersøke ulike stoffer ved å bruke sansene sine, og gjennom å
utføre enkle påvisningsprøver. Elevene skal finne ut mest mulig om 3 ukjente
hvite stoffer i fast form. Sansene som benyttes er lukt, syn, hørsel og
berøring. Elevene vil få kjennskap til egenskapene til de ulike stoffene, og
vil etter systematisk testing finne ut hvilke stoffer de har med å gjøre.
KL: Naturfag: Fenomener og stoffer, Forskerspiren, Kropp og helse
|
1, 2
|
Solcellebilen 8. - 10. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
30 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Solcellebilen er et skoleprogram
hvor elevene får bli kjent med energibegrepet og energikilder gjennom å løse
praktiske oppgaver i LEGO. De får blant annet bygge en bil som beveger seg ved
hjelp av solenergi. Programmet består av en teoridel, der vi viser måter å
skaffe, transportere og utnytte energi på og en praktisk del, der elevene
bygger og eksperimenterer med energi.
KL: Naturfag: Fenomener og stoffer
|
8, 9, 10
|
Unike deg - om psykisk helse Vg. 1 - Vg. 3
Varighet:
90 min
Maks:
20 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Unike deg er et skoleprogram
om psykisk helse. Psykisk helse handler om tankene og følelsene våre, og evnen
til å mestre dagliglivets utfordringer. Alle har perioder i livet hvor tanker
og følelser oppleves vanskeligere enn ellers. Programmet ønsker å sette fokus
på normalvariasjoner og på hva som er viktig for god psykisk helse i hverdagen.
Arv og miljøaspekter blir trukket frem, og elevene får isolere sitt eget unike
arvemateriell, nemlig DNA.
Helse: Samhandling KL: Naturfag: Ernæring og helse
|
VG1, VG2, VG3
|
Utfordringen 5. - 7. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
28 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Nyhet!
Utfordringen er et skoleprogram der vi setter fokus på miljø, klima og trafikk og ekstremvær. Klassen blir delt inn i lag som skal gjøre morsomme og lærerike aktiviteter. Lagene skal konkurrere mot hverandre og hvilket lag blir best? Målet med programmet er å la elevene få et mer bevisst forhold til hva som skal til for å forberede oss på klimaendringene vi står ovenfor.
KL: Naturfag: Fenomener og stoffer, Forskerspiren
|
5, 6, 7
|
Utforsk mønster og former BHG
Varighet:
60 min
Maks:
15 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Utforsk mønster og former er et barnehage program der barna sammenligner former og finner likheter og forskjeller. De erfarer rom og plassering med sin egen kropp, og får bruk for ord som forteller om hvor ting skal ligge i forhold til hverandre. Sammen med hverandre og voksne, utforsker de bilder og mønster og prøver å finne en sammenheng og logisk rekkefølge. Dette brukes til å programmere en robot til å finne figurer.
Barnehage: Antall, rom og form, Kropp, bevegelse og helse
|
BHG
|
Velg smart 8. - 10. trinn
Varighet:
75 min
Maks:
25 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Velg Smart! er et program hvor elevene skal bli bevisste samt erfare hvordan SMARTE mat valg, aktivitet, og søvn henger sammen med konsentrasjon og læring. Programmet har fokus på valg som kan bidra til god helse, overskudd, konsentrasjon og livsglede. Innholdet av programmet er forankret i nyere forskning på feltet.
Helse: Ernæring, Fysisk aktivitet, Miljø og helse, Sosiale ulikheter i helse KL: Kroppsøving: Idrettsaktivitet og dans KL: Mat og Helse: Mat og forbruk,Mat og livsstil
|
8, 9, 10
|
Velg smart! Vg. 1 - Vg. 3
Varighet:
75 min
Maks:
25 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Nyhet!
Velg smart! er et program hvor elevene skal bli bevisste samt erfare hvordan SMARTE matvalg, aktivitet og søvn henger sammen med læring.
Programmet har fokus på valg som kan bidra til god helse, overskudd, konsentrasjon og livsglede. Innholdet av programmet er forankret i nyere forskning på feltet.
For grupper større enn 25 personer, ta kontakt med oss på telefon 69139315.
Helse: Ernæring, Fysisk aktivitet, Miljø og helse, Sosiale ulikheter i helse KL: Kroppsøving: Idrettsaktivitet og dans KL: Mat og Helse: Mat og forbruk,Mat og livsstil KL: Naturfag: Ernæring og helse, Kropp og helse
|
VG1, VG2, VG3
|
VG 1 Gruppe 1
Varighet:
5 timer
Maks:
30 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Energi for fremtiden & Ernæring og helse
Fremtidens energi er et program der eleven lærer om energi i fremtiden. Elevene skal lage en solcelle og uføre målinger med et multimeter.
Nåtidens jeg og fremtidens mat er et skoleprogram hvor elevene får "servert" nyeste forskning på fremtidens mat. De får ta på "fremtidens briller" og med et utforskende og kreativt syn åpnes det for diskusjon om hva vi vil spise i fremtiden. Hva er bærekraftig og samfunnsmessig utvikling? Elevene får gjennom praktisk og utforskende oppgaver finne frem til hva som er og kan tenkes å være kilder til proteiner, karbohydrater og fett i fremtiden. De får også anledning til å bruke praktisk matematikk og samtidig reflektere over nytteverdien av den. MEN det er også et viktig element er å ta en "status" på hva elevene trenger for å fungere optimalt her og nå og for å forebygge livsstilssykdommer seinere. Hva gjør søvn, ernæring og fysisk aktivitet med oss? Med praktiske øvelser skal elevene sammen skape bevissthet, mestring, samarbeid, konsentrasjon og læring.
Helse: Ernæring KL: Naturfag: Energi for fremtiden, Ernæring og helse
|
VG1
|
VG 1 Gruppe 2
Varighet:
5 timer
Maks:
30 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Energi for fremtiden & Ernæring og helse
Fremtidens energi er et program der eleven lærer om energi i fremtiden. Elevene skal lage en solcelle og uføre målinger med et multimeter.
Nåtidens jeg og fremtidens mat er et skoleprogram hvor elevene får "servert" nyeste forskning på fremtidens mat. De får ta på "fremtidens briller" og med et utforskende og kreativt syn åpnes det for diskusjon om hva vi vil spise i fremtiden. Hva er bærekraftig og samfunnsmessig utvikling? Elevene får gjennom praktisk og utforskende oppgaver finne frem til hva som er og kan tenkes å være kilder til proteiner, karbohydrater og fett i fremtiden. De får også anledning til å bruke praktisk matematikk og samtidig reflektere over nytteverdien av den. MEN det er også et viktig element er å ta en "status" på hva elevene trenger for å fungere optimalt her og nå og for å forebygge livsstilssykdommer seinere. Hva gjør søvn, ernæring og fysisk aktivitet med oss? Med praktiske øvelser skal elevene sammen skape bevissthet, mestring, samarbeid, konsentrasjon og læring.
Helse: Ernæring KL: Naturfag: Energi for fremtiden, Ernæring og helse
|
VG1
|
VG 1 Gruppe 3
Varighet:
5 timer
Maks:
30 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Energi for fremtiden & Ernæring og helse
Fremtidens energi er et program der eleven lærer om energi i fremtiden. Elevene skal lage en solcelle og uføre målinger med et multimeter.
Nåtidens jeg og fremtidens mat er et skoleprogram hvor elevene får "servert" nyeste forskning på fremtidens mat. De får ta på "fremtidens briller" og med et utforskende og kreativt syn åpnes det for diskusjon om hva vi vil spise i fremtiden. Hva er bærekraftig og samfunnsmessig utvikling? Elevene får gjennom praktisk og utforskende oppgaver finne frem til hva som er og kan tenkes å være kilder til proteiner, karbohydrater og fett i fremtiden. De får også anledning til å bruke praktisk matematikk og samtidig reflektere over nytteverdien av den. MEN det er også et viktig element er å ta en "status" på hva elevene trenger for å fungere optimalt her og nå og for å forebygge livsstilssykdommer seinere. Hva gjør søvn, ernæring og fysisk aktivitet med oss? Med praktiske øvelser skal elevene sammen skape bevissthet, mestring, samarbeid, konsentrasjon og læring.
Helse: Ernæring KL: Naturfag: Energi for fremtiden, Ernæring og helse
|
VG1
|
VG 1 Gruppe 4
Varighet:
5 timer
Maks:
30 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Energi for fremtiden & Ernæring og helse
Fremtidens energi er et program der eleven lærer om energi i fremtiden. Elevene skal lage en solcelle og uføre målinger med et multimeter.
Nåtidens jeg og fremtidens mat er et skoleprogram hvor elevene får "servert" nyeste forskning på fremtidens mat. De får ta på "fremtidens briller" og med et utforskende og kreativt syn åpnes det for diskusjon om hva vi vil spise i fremtiden. Hva er bærekraftig og samfunnsmessig utvikling? Elevene får gjennom praktisk og utforskende oppgaver finne frem til hva som er og kan tenkes å være kilder til proteiner, karbohydrater og fett i fremtiden. De får også anledning til å bruke praktisk matematikk og samtidig reflektere over nytteverdien av den. MEN det er også et viktig element er å ta en "status" på hva elevene trenger for å fungere optimalt her og nå og for å forebygge livsstilssykdommer seinere. Hva gjør søvn, ernæring og fysisk aktivitet med oss? Med praktiske øvelser skal elevene sammen skape bevissthet, mestring, samarbeid, konsentrasjon og læring.
Helse: Ernæring KL: Naturfag: Energi for fremtiden, Ernæring og helse
|
VG1
|
VG 1 Gruppe 5
Varighet:
5 timer
Maks:
30 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Energi for fremtiden & Ernæring og helse
Fremtidens energi er et program der eleven lærer om energi i fremtiden. Elevene skal lage en solcelle og uføre målinger med et multimeter.
Nåtidens jeg og fremtidens mat er et skoleprogram hvor elevene får "servert" nyeste forskning på fremtidens mat. De får ta på "fremtidens briller" og med et utforskende og kreativt syn åpnes det for diskusjon om hva vi vil spise i fremtiden. Hva er bærekraftig og samfunnsmessig utvikling? Elevene får gjennom praktisk og utforskende oppgaver finne frem til hva som er og kan tenkes å være kilder til proteiner, karbohydrater og fett i fremtiden. De får også anledning til å bruke praktisk matematikk og samtidig reflektere over nytteverdien av den. MEN det er også et viktig element er å ta en "status" på hva elevene trenger for å fungere optimalt her og nå og for å forebygge livsstilssykdommer seinere. Hva gjør søvn, ernæring og fysisk aktivitet med oss? Med praktiske øvelser skal elevene sammen skape bevissthet, mestring, samarbeid, konsentrasjon og læring.
Helse: Ernæring KL: Naturfag: Energi for fremtiden, Ernæring og helse
|
VG1
|
VG 1 Gruppe 6
Varighet:
5 timer
Maks:
30 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Energi for fremtiden & Ernæring og helse
Fremtidens energi er et program der eleven lærer om energi i fremtiden. Elevene skal lage en solcelle og uføre målinger med et multimeter.
Nåtidens jeg og fremtidens mat er et skoleprogram hvor elevene får "servert" nyeste forskning på fremtidens mat. De får ta på "fremtidens briller" og med et utforskende og kreativt syn åpnes det for diskusjon om hva vi vil spise i fremtiden. Hva er bærekraftig og samfunnsmessig utvikling? Elevene får gjennom praktisk og utforskende oppgaver finne frem til hva som er og kan tenkes å være kilder til proteiner, karbohydrater og fett i fremtiden. De får også anledning til å bruke praktisk matematikk og samtidig reflektere over nytteverdien av den. MEN det er også et viktig element er å ta en "status" på hva elevene trenger for å fungere optimalt her og nå og for å forebygge livsstilssykdommer seinere. Hva gjør søvn, ernæring og fysisk aktivitet med oss? Med praktiske øvelser skal elevene sammen skape bevissthet, mestring, samarbeid, konsentrasjon og læring.
Helse: Ernæring KL: Naturfag: Energi for fremtiden, Ernæring og helse
|
VG1
|
VG 1 Gruppe 7
Varighet:
5 timer
Maks:
30 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Energi for fremtiden & Ernæring og helse
Fremtidens energi er et program der eleven lærer om energi i fremtiden. Elevene skal lage en solcelle og uføre målinger med et multimeter.
Nåtidens jeg og fremtidens mat er et skoleprogram hvor elevene får "servert" nyeste forskning på fremtidens mat. De får ta på "fremtidens briller" og med et utforskende og kreativt syn åpnes det for diskusjon om hva vi vil spise i fremtiden. Hva er bærekraftig og samfunnsmessig utvikling? Elevene får gjennom praktisk og utforskende oppgaver finne frem til hva som er og kan tenkes å være kilder til proteiner, karbohydrater og fett i fremtiden. De får også anledning til å bruke praktisk matematikk og samtidig reflektere over nytteverdien av den. MEN det er også et viktig element er å ta en "status" på hva elevene trenger for å fungere optimalt her og nå og for å forebygge livsstilssykdommer seinere. Hva gjør søvn, ernæring og fysisk aktivitet med oss? Med praktiske øvelser skal elevene sammen skape bevissthet, mestring, samarbeid, konsentrasjon og læring.
Helse: Ernæring KL: Naturfag: Energi for fremtiden, Ernæring og helse
|
VG1
|
VG 1 Gruppe 8
Varighet:
5 timer
Maks:
30 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Energi for fremtiden & Ernæring og helse
Fremtidens energi er et program der eleven lærer om energi i fremtiden. Elevene skal lage en solcelle og uføre målinger med et multimeter.
Nåtidens jeg og fremtidens mat er et skoleprogram hvor elevene får "servert" nyeste forskning på fremtidens mat. De får ta på "fremtidens briller" og med et utforskende og kreativt syn åpnes det for diskusjon om hva vi vil spise i fremtiden. Hva er bærekraftig og samfunnsmessig utvikling? Elevene får gjennom praktisk og utforskende oppgaver finne frem til hva som er og kan tenkes å være kilder til proteiner, karbohydrater og fett i fremtiden. De får også anledning til å bruke praktisk matematikk og samtidig reflektere over nytteverdien av den. MEN det er også et viktig element er å ta en "status" på hva elevene trenger for å fungere optimalt her og nå og for å forebygge livsstilssykdommer seinere. Hva gjør søvn, ernæring og fysisk aktivitet med oss? Med praktiske øvelser skal elevene sammen skape bevissthet, mestring, samarbeid, konsentrasjon og læring.
Helse: Ernæring KL: Naturfag: Energi for fremtiden, Ernæring og helse
|
VG1
|
VG 2 Pulje 1
Varighet:
2 timer
Maks:
elever
|
Innhold |
Kompetansemål
"Realfagsglede" er et skoleprogram som ønsker å motivere elevene til å fortsatte studier i fysikk og matematikk.
Det er et praktisk orientert program der elevene får bruk for grunnleggende og klassiske kunnskaper i fysikk og matematikk.
Programmet gir eksempler på nyeste robotteknologien og på utviklingen som har gjort den mulig.
Det følger et etterarbeid med programmet.
KL: Fysikk1: Fysikk og teknologi KL: Matematikk: Statistikk, sannsyn og kombinatorikk, Tal og algebra
|
VG2
|
VG 2 Pulje 2
Varighet:
2 timer
Maks:
elever
|
Innhold |
Kompetansemål
"Realfagsglede" er et skoleprogram som ønsker å motivere elevene til fortsatte studier i fysikk og matematikk.
Det er et praktisk orientert program der elvene får bruk for grunnleggende og klassiske kunnskaper i fysikk og matematikk.
Programmet gir eksempler på den nyeste robotteknologien og på utviklingen som er gjort den mulig.
Det følger et etterarbeid med programmet.
KL: Fysikk1: Fysikk og teknologi KL: Matematikk: Statistikk, sannsyn og kombinatorikk, Tal og algebra, Økonomi
|
VG2
|
Vi reparerer knær med stamcelleteknologi!Vg.1-3
Varighet:
90 min
Maks:
20 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Vi reparerer knær
med stamcelleteknologi! er et skoleprogram der elevene får et innblikk i
hvordan kroppens stamceller kan stimuleres til å utvikle seg til en ny
celletype og danne nytt vev. Kroppens egen evne til å reparere bruskskader er
ikke så god, men ved hjelp av ny teknologi kan man på sikt erstatte ødelagt
brusk i kneet. Vi tar utgangspunkt i en gruppe av proteiner som er involvert i
bruskutvikling For å forstå hvordan vi kan stimulere stamcellene til å
produsere disse proteinene, skal elevene utføre ulike aktiviteter hvor de ser
nærmere på oppbygning av DNA og proteiner og sammenhengen mellom disse.
|
VG1, VG2, VG3
|
Vår unike jordklode 5. - 7. trinn
Varighet:
60 min
Maks:
60 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Vår unike jordklode er et skoleprogram der jordkloden er i fokus. Vi starter med å se filmen "Vårt levende klima", som blant annet handler om hvordan
livet på jorden har oppstått og hvordan det har utviklet seg. Klimaet vårt har forandret seg mye i løpet av jordas levealder og vi står foran store utfordringer i fremtiden.
Avslutningsvis tar vi en spennende reise rundt omkring i solsystemet og enda lengre ut!
KL: Naturfag: Fenomener og stoffer, Verdensrommet
|
5, 6, 7
|
Vårt solsystem 3. - 4. trinn
Varighet:
90 min
Maks:
60 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Vårt solsystem er et skoleprogram i
astronomi der elevene får lære om planetene i vårt solsystem og fenomener som stjerneskudd
og nordlys. I vårt flotte planetarium viser vi bilder og filmer slik at elevene
får en levende undervisning om emnet. Vi ser på ulike stjernetegn og forteller
myter som er knyttet til noen av dem. Det er satt av tid til spørsmål slik at elevene
kan få svar på ting de lurer på angående verdensrommet.
KL: Naturfag: Verdensrommet
|
3, 4
|
Vårt strålende univers Vg. 1
Varighet:
90 min
Maks:
60 elever
|
Innhold |
Kompetansemål
Vårt Strålende Univers er et skoleprogram i astronomi hvor elevene får en innføring i det
elektromagnetiske spekter. Elevene presenteres for fantastiske bilder fra
verdensrommet, tatt i ulike områder av spekteret. I planetariet får elevene
følelsen av å kunne reise ut til de fjerne kildene til strålingen.
KL: Naturfag: Stråling og radioaktivitet
|
VG1, VG2, VG3
|